05/07/2025г. 20:00
Германската министърка на образованието Карин Прийн повдигна въпроса за възможността страната да въведе квота за дела на учениците с миграционен произход в училищните паралелки. Темата беше коментирана в контекста на опита на Дания, където вече действат подобни ограничения.
„Мисля, че има смисъл да се разгледа опитът на други страни, независимо дали ще се обсъжда квота от 30% или 40%“, заяви Прийн в телевизионно интервю. Според нея, ключов фактор за успеха на образователния процес е владеенето на немски език още при постъпването в първи клас.
Темата предизвика различни реакции. Пълномощничката на федералното правителство по въпросите на интеграцията Натали Павлик се обяви против ограничаването на броя на децата с миграционен произход в класовете, като подчерта, че страната не се нуждае от подобни квоти.
Президентът на Германския учителски съюз Щефан Дюл заяви, че макар идеята за квоти да има логика, практическото ѝ прилагане е сложно. Той посочи като основен проблем високия дял на деца, които не владеят немски език, което затруднява учебния процес. Според него обаче е трудно да се осигури равномерно разпределение на учениците, тъй като в някои градове, като Аугсбург, близо половината от населението е с миграционен произход.
Министър Прийн също отбеляза, че предизвикателствата пред образованието не са ограничени само до деца с миграционен произход. По думите ѝ, наблюдават се трудности и при ученици от семейства, които от поколения живеят в Германия. Тя подчерта необходимостта от активна роля на родителите във възпитанието и образователния процес.
Дискусията остава отворена, като към момента не се планира конкретна законодателна инициатива за въвеждане на квоти.